Unsailable Reviews

"Auch wenn ich mir schon ein wenig alt vorkomme, beim Hören dieser nicht unnostalgisch wirkenden Musik bin ich begeistert. Sehr gefühlvoll, ein wenig verträumt, und voller Sehnsucht. Heute nennt man so was cool, - meint aber genau das."

Andreas Pflug, SWR TV

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"I discovered Dagmar with her self-produced, self-released CD Ferric back in 1998. I thought : now that's enticing but the production is so poor... Last year she released her first real album on A New Day Records, a beautiful disc entitled Ivyation. Do you know the feeling of discovering an incredible artist at his very beginnings, knowing that you will follow him/her for years to come? That's how I felt listening to Ivyation. And you might feel the same way with Unsailable (it's only her second album, it's not too late!).

Where Ivyation showcased Dagmar's experimentations with song structures and studio production, Unsailable offers a more condensed and homogenious atmosphere. From the two poppier tunes "Here Comes Iocasta" and "Normal Song" to the dark and mesmerizing "Semaphore", "Marinade" and "Fins", passing through the slightly folkish "King Arthur's Cafe", Unsailable is a music fan's delight. The voice is warm, bewitching. The lyrics remain just undecipherable enough to stop you from taking them for granted. The music leaves room for her piano, but also for more elaborate arrangements. But most of all Dagmar takes on a journey, from the invitation of "Read Me", a short piano/voice snippet, to "Painted Sails", an exquisite album closer.

Are you in the mood for Dagmar? No matter, Dagmar IS the mood. Unsailable reveals an accomplished artist, one of the rarest kind : daring, challenging, but still speaking to the soul."

François Couture, Délire actuel
Radio CFLX, Quebec, Canada

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"I really enjoyed this very much. There are some first rate songs here, and the production is excellent throughout. You're singing well. A big step up generally from the last album I heard. Congratulations ! Predictably I like the ones in a more conventional song format best of all: Normal Song, King Arthur's Cafe etc. Clever games with the letters. 'Sorted for E's' as the poet has it !

Until I visited your Website, I was convinced you had got PH to sing and play for you (Robert Gozon = Robert [J. Van der Graaf ] goes on). If he is real, then he is a consummate Hammill clone. I did detect a faint trace of a German accent in places, but I assumed that was PH 'fitting in' with your voice. Spooky !

Judge Smith

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"Ich werde zwar nicht alle Aussagen revidieren, in denen ich in der Vergangenheit vielen "Regionalen" Sprachmissbrauch aufgrund mangelnder Englischkenntnisse alllzu deutlich angekreidet habe, doch im vorliegenden Fall muss ich gestehen, dass auch mal solch ein Schuss nach hinten losgehen kann... Beim ersten Mal Hören von "Unsailable" erkenne ich gleich ausgefallene Harmonien, Kirchentonarten, Choralgesang, mittelalterliche Quintparallelen, und weiß: das Mädel hat ihre Hausaufgaben in Harmonielehre gemacht - aber Formulierung und Aussprache wirken etwas unbeholfen. Vielleicht sollte sie das mal von jemandem prüfen lassen, der sich mit sowas auskennt.

Ja, so kann Mann sich irren. Dagmar 41 hat ihr Englisch-Staatsexamen in der Tasche, und sogar schon für ein Jahr in England gelebt. Dafür hat sie sich das Klavierspielen vor gerade mal fünf Jahren selbst beigebracht. Hä, hä, tja - ziemlich peinlich, das. Doch ich bin nicht zu stolz, mich dafür selbst zu outen. Zu meiner Verteidigung will ich noch sagen, dass Dagmar adäquat zu ihrer Musik recht abgehobenen Formulierungen benutzt und sich als Shakespeare-Fan auch altenglischer Satzgestaltungen bedient. Ganz ausgefallen also, um endlich zum Thema zu kommen. Erinnert mich in der chansoneusen Art an Rosenstolz, durch stellenweise männlichen Gesang an Nick Cave und durch mystische, mittelalterliche Elemente an Faith and the Muse.

Das übrige Songwriting stünde auch Tori Amos gut, die Dagmar neben Peter Hammill zu ihren größten Einflüssen zählt. Experimentelle Soundscapes wie bei King Crimson. So ist "Unsailable" eine ungewöhnliche, aber nicht unhörbare Mixtur aus Chanson, Avantagarde, Jazz und Pop. Selbstproduziert mit einfachen Mitteln, obgleich sehr sauber abgemischt. Aber Vorsicht, denn Dagmar ist nicht für every, sondern nur For One. Interessant, aber nur bedingt empfehlenswert - daher die zurückhaltende Bewertung. (7/10)

Andreas Schermer, Feedback Music Magazine.